Frank Bekkers
CEO van Mobile Vikings

Met CityLife blaast hij de relatie tussen lokale handelaar en klant nieuw leven in.

Wat houdt CityLife in?

CityLife is eigenlijk een platform waarbij de klant een digitale klantenkaart ontvangt waarmee hij stempels voor kortingen en gratis producten in winkels en horecazaken kan verzamelen. De opzet hier is een digitale link bouwen tussen lokale handelaars en hun klanten. Daarnaast willen we hen ook de kans bieden om potentiële klanten te bereiken. Het is namelijk met de massale opkomst van online shops steeds moeilijker voor handelaars om het hoofd boven water te houden: de winkels moeten zich daarom dringend hervormen en mobieler worden, en daardoor moeten ze ook online in contact kunnen blijven met hun cliënteel.

Hoe bent u op het idee gekomen?

Ik ben in 2005 geïnspireerd geraakt tijdens i-City, een project waarbij de mogelijkheden van draadloze diensten werden getest in Hasselt en Leuven. Ik heb daar gezien hoe het winkelgedrag van mensen over de jaren heen getransformeerd is. De beleving is een belangrijk aspect geworden voor huidige shoppers, die de winkels anders zijn gaan bekijken. Daarnaast heb ik vanuit Mobile Vikings ook gemerkt dat mensen steeds meer digitaal leven en steeds meer diensten wensen terug te vinden via hun smartphone.

Waarom vindt u het belangrijk om lokale handelaars een duwtje in de rug te geven?

Eerst en vooral willen wij “stadskernversterkend” werken. Want het risico bestaat dat als de handelaars de digitale klik niet maken, het shopgevoel bij de mensen gaat verminderen en de steden vervolgens gaan leeglopen. Wat wij proberen te doen met dit verhaal is die negatieve spiraal doorbreken en ervoor zorgen dat de banden tussen winkeliers en hun klanten sterker worden. Wij geloven ook dat handelaars met een uniek aanbod altijd zullen blijven bestaan. Maar ze zullen zich wel moeten aanpassen aan een nieuwe digitale realiteit.

Wat zijn de toekomstplannen van CityLife?

Los van het feit dat we lokale handelaars ondersteunen, gebruiken we gemeenschappen of “communities” om meer klanten naar de handelaars te brengen. We gaan communities, zoals bijvoorbeeld hogescholen of lokale sportverenigingen, de kans bieden om groepskortingen te krijgen of groepsafspraken te maken met lokale handelaars. Het zal voor de handelaars dan ook mogelijk worden om aan heel gerichte, locatiegebaseerde advertising te doen, en daarbij de aangesloten communities te bereiken. We zijn op dit moment ook aan het werken aan nieuwe methodes van betalen, waarbij we het getrouwheidsprogramma van CityLife willen betrekken. De betalingsoplossing maakt een koppeling tussen de CityLife applicatie en de applicatie van KBC of Bankcontact Mister Cash. Het systeem is nu al operationeel bij een testpubliek van tien handelaars in Leuven.