Initiatiefneemster Alexia Leysen en mede-organisatrice Marieke Dilles leggen uit hoe het werkt en waarom je zelf mag bepalen op welke manier je deelneemt.

Hoe is het idee rond ‘Dagen zonder Vlees’ ontstaan?

Alexia: “Toen ik in 2011 ‘Dagen Zonder Vlees’ opstartte was ik nog een studente. Ik las destijds veel over de impact van ons gedrag als mensen op de wereld. Ook was ik enorm verbaasd dat mensen zich zo weinig  bewust zijn van de link tussen voeding en het klimaat. Daarom besliste ik om een bewustwordingscampagne te starten op Facebook.”

“Na enkele jaren kreeg ik de hulp van Marieke en maakten we ook een website waar deelnemers zich kunnen inschrijven, een ‘groep’ kunnen vervoegen en hun kalender kunnen bijhouden die automatisch uittelt hoeveel ze besparen. Intussen is ‘Dagen Zonder Vlees’ uitgegroeid tot een burgerinitiatief waar tienduizenden mensen, van jong tot oud, gemotiveerd aan bijdragen!”

Wat houdt de actie precies in?

Alexia: “We dagen mensen uit om 40 dagen minder vlees en vis te eten. Iedereen mag dit echter invullen op zijn manier. En dat is deels het succes van de campagne, want zo bereiken we een heel breed publiek. Sommigen waren er al veel mee bezig, voor anderen is één dag zonder vlees al een hele uitdaging. Wij bieden het kader, maar het zijn de deelnemers zelf die het invullen.”

Marieke: “Daarnaast is het ook een mediacampagne. Vorig jaar konden we politici van de grootste Vlaamse partijen overtuigen om deel te nemen. Dit jaar zijn presentatoren van alle Vlaamse televisie- en radiozenders onze boegbeelden. Hun kijkers en luisteraars kunnen zich ook aansluiten bij de groep van hun favoriete zender. Er zijn maar liefst 40 categorieën, en iedereen kan zelf een groep aanmaken om onder één van deze categorieën deel te nemen met hun vriendengroep, universiteit, jeugdbeweging, bedrijf, gemeente,…”

“De besparingen van iedere deelnemer worden online bijgehouden en bij het totaal van zijn of haar groep geteld. Het is dus een soort wedstrijd, maar tegelijk werkt het ook erg motiverend als je weet dat je bv. dankzij één vegetarische dag 1000 liter water hebt bespaard. Zo laten we zien dat je met kleine keuzes en acties iedere dag een verschil kan maken. Het is dus een positief verhaal, en dat spreekt mensen duidelijk aan!”