Initiatiefneemster Alexia Leysen en mede-organisatrice Marieke Dilles leggen uit hoe iedereen op zijn of haar manier en zonder veel moeite een stukje ‘duurzamer’ kan leven.

Wat betekent duurzaam leven voor jullie?

Marieke: “Ik ben me nooit bewust geweest van de link tussen vlees en het milieu, tot Alexia startte met ‘Dagen Zonder Vlees’. Wél leerde ik als kind om bijvoorbeeld zuinig te zijn met water en elektriciteit. Ook let ik nu meer dan vroeger op de herkomst van de voeding die ik koop. Ik probeer zo veel mogelijk lokale producten te kopen en vlees eet ik bijna enkel nog op restaurant.”

“We zijn beiden geen vegetariër, maar dat lijkt me net de kracht van onze campagne. Je hoeft geen vegetariër te zijn om bijvoorbeeld één dag per week geen vlees of vis te eten. Iedereen doet het op zijn of haar manier, zonder verplichtingen.”

Alexia: “Net zoals voor de meeste deelnemers is het besef rond duurzaamheid en de link met voeding ook voor Marieke en mij een groeiproces. Daarnaast probeer ik er bijvoorbeeld steeds goed over na te denken of ik iets wel echt nodig heb, of het lang zal meegaan, waar het vandaan komt en of ik het misschien ook ergens tweedehands kan kopen. Duurzaam leven is op die manier ook een soort spel. Het kan je leven vergemakkelijken, je kan er geld mee besparen, je hebt minder ballast en rommel, het verhoogt je levenskwaliteit, enz.”

Marieke: “Je merkt dus dat wij er zelf niet heel strikt in zijn. We denken dat iedereen, eens bewust of geïnformeerd, zijn eigen keuzes maakt. Sommige mensen eten minder vlees, anderen hebben geen wagen of kopen enkel tweedehandskleren,… Het is beter dat een grote groep mensen de poging doet om enkele bewuste keuzes te maken, dan dat een kleine groep ‘perfect’ leeft. Het laagdrempelige van deze campagne zorgt er nu net voor dat het zo’n groot succes is.”

Niet iedereen hoeft dus een vegetariër te zijn?

Marieke: “Inderdaad, maar je kan het ook omdraaien: niet iedere vegetariër hoeft zich te verantwoorden wanneer hij of zij het vliegtuig neemt. Het is niet omdat iemand op het vlak van voeding duurzaam leeft, dat die persoon verplicht is om die duurzaamheid ook op alle vlakken door te trekken. We moeten af van dat zwart/wit beeld, want zo ontmoedig je mensen alleen maar en raak je nooit vooruit.”

Alexia: “Ook de bekende deelnemers zijn mensen die doorgaans wel vlees en vis eten. Maar net omdat zij het nu wel proberen, kan het heel wat anderen over de streep trekken om hetzelfde te doen en de impact daarvan te meten. Zo zullen ze er zich automatisch veel meer bewust van worden en er in de toekomst beter over nadenken. Velen zullen ook merken dat het, eenmaal de drempel overwonnen, soms veel gemakkelijker is dan dat ze zich vooraf hadden ingebeeld.”

Marieke: “In onze campagne gaat het trouwens niet enkel over vlees en vis. We hebben het ook over verpakkingen, seizoensgroenten, voedselverspilling, noem maar op. Vorig jaar tijdens ‘Dagen Zonder Vlees’ lette ik wat meer op verpakkingen. We gooien elke dag ontzettend veel verpakkingen weg. Daarom hebben we stoffen zakjes voor groenten en fruit laten maken met ons logo op. Dat kan al helpen bij het winkelen.”

Alexia: “Tot vandaag wordt het nog als ‘normaal’ beschouwd om plastic wegwerkzakjes te gebruiken voor fruit en groenten, terwijl dat eigenlijk absurd is. Hopelijk zullen herbruikbare zakken snel ingeburgerd raken, net zoals bij de andere koopwaren.”

Welke rol kunnen de overheid en bedrijven spelen?

Alexia: “Wanneer wij als burgers aan bedrijven en overheden kunnen laten zien dat we het anders willen, dan zullen overheden en bedrijven daar uiteindelijk ook op inspelen met een aangepast aanbod of een aangepaste regelgeving. En dat maakt het dan vervolgens weer makkelijker om voor de duurzamere optie te gaan.”

Marieke: “We hebben bijvoorbeeld vorig jaar tijdens onze campagne gemerkt dat heel wat supermarkten en restaurants hun aanbod aanpasten en meer vegetarische opties aanboden om tegemoet te komen aan iedereen die deelnam aan onze actie. Hoe meer mensen er dus mee bezig zijn, hoe meer wisselwerking er is die kan leiden tot een échte verandering.”

“Ons ultieme streefdoel is dat we ooit overbodig zullen zijn met onze campagne. De vraag is wanneer we dat zullen behalen. Het gaat ons niet puur om het aantal mensen dat deelneemt aan onze actie, maar wel over het op gang brengen van het debat en het vergroten van het bewustzijn bij alle verschillende actoren.”