Elke Gunst is gezondheidscoach en oprichter van Paleo.be

Je hoort me al aankomen… Er is eigenlijk nooit bewezen dat we 8 glazen water per dag nodig hebben. En het klinkt toch ook niet logisch dat actieve mannen van 1m85 evenveel water nodig hebben als een vrouw van 1m65 die bureauwerk doet bijvoorbeeld? Het blijkt zelfs dat 8 glazen puur water voor sommige mensen al te veel is.

Belang van hydratatie

Langs de andere kant… Hydratatie is heel belangrijk is voor je lichaam. Tenslotte bestaan we voor een groot deel uit water! Maar hoeveel water je precies nodig hebt, dat is dan weer afhankelijk van een hele hoop factoren: van leeftijd, geslacht, gezondheid, fysieke activiteit, het weer, …

En natuurlijk telt ook het vocht dat je uit je voeding haalt, want dat wordt weleens vergeten. Als je gezond eet, dan haal je veel vocht uit je maaltijden! Wist je dat zalm, eieren en aardappelen voor 65% en meer uit water bestaan? En dan hebben we het nog niet eens gehad over fruit en groenten, of soep!

Al die factoren samen, maken het moeilijk om een algemene regel te stellen hoeveel je nu precies moet drinken. Gelukkig heb je zo’n regel eigenlijk ook echt niet nodig. Gezonde volwassenen hebben een ingebouwd systeem om water inname en het vochtniveau in je lichaam te regelen. Het beste dat je kan doen is gewoon luisteren naar je dorst.

Overvloedige dorst

Ja – echt! Ons lichaam weet exact wat het nodig heeft, en geeft op de goede momenten signalen wanneer het iets nodig heeft. Zo ook met water. Kleine kanttekening: sommige mensen verwarren een dorstig gevoel met honger en gaan dan net eten. Denk je dat je honger hebt? Drink dan altijd eerst een glas water, wacht even en voel hoe je lichaam reageert.

Is het echt dorst? Geen zorgen, dat betekent niet dat je gedehydrateerd bent. Dehydratatie wordt pas vastgesteld wanneer de concentratie van je bloed met 5% stijgt, terwijl je als gezond persoon al dorst krijgt bij een stijging van 2%. Drinken is dan dus zeker een goed idee, maar geen kwestie van leven of dood.

Overvloedige dorst kan dan weer een symptoom zijn van hyperglycemie: een overdaad suiker in je bloed, en het hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat je gedehydrateerd bent. Als je merkt dat je constant dorst blijft hebben, zelfs als je regelmatig drinkt, dan kan dit een teken zijn van gezondheidsproblemen en kan je best een bezoekje brengen aan je huisarts.

Water afvoeren

Te veel drinken is trouwens ook niet goed. Het probleem hierbij is dat je lichaam moeite heeft om je hydratatieniveau stabiel te houden, en het gaat dus sneller water afvoeren. Dat water neemt daardoor ook kostbare vitamines en mineralen mee naar buiten, waardoor je makkelijk tekorten kan oplopen, zonde toch als je net je best doet om gezond te eten?! In extreme gevallen is zelfs watervergiftiging mogelijk, maar daarvoor moet je al heel veel water gaan drinken.

Moraal van het verhaal? Maak je niet te veel zorgen om hoeveel je drinkt, volg gewoon de richtlijnen van je lichaam!

Elke Gunst is gezondheidscoach en oprichter van Paleo.be. Haar missie? Bourgondiërs leren hoe ze nog meer van het leven kunnen genieten met meer energie en een betere gezondheid, terwijl ze lekkerder dan ooit eten.