Erik De Keersmaecker, Country Manager van Sedus in België

“In Duitsland zie je wel vaker dat bedrijven in handen komen van een stichting”, zegt Erik De Keersmaecker, Country Manager van Sedus in België. “Dat gebeurt bijvoorbeeld als de oprichter van het bedrijf overlijdt en geen erfgenamen nalaat. De eigenaar vermijdt op deze manier ook dat zijn levenswerk wordt opgeslokt door een beursgenoteerd megaconcern, dat alle duurzame idealen vervolgens laat varen. Een stichting kan immers nooit worden overgenomen, tenzij door een andere stichting.”

Ook Sedus is vandaag in handen van twee stichtingen. Hoe ziet jullie bedrijfsmodel er precies uit?

“Na zijn dood liet oprichter Christof Stoll het bedrijf na aan twee stichtingen die zich inzetten voor ecologische projecten, gezonde voeding en het welzijn van kinderen. Als meerderheidsaandeelhouders hebben deze stichtingen 90% van de onderneming in handen. Op het einde van het jaar vloeien alle gemaakte winsten bijna integraal door naar hen.”

Eigenlijk werken jullie dus voor het goede doel.

“Dat klopt. Het is heel anders werken dan voor een beursgenoteerde onderneming. Onze duurzame filosofie duikt overal in het bedrijf op, zo wordt er veel aandacht geschonken aan het fysieke en geestelijke welzijn van het personeel. Dat gaat van ergonomie op de werkvloer tot gezonde voeding in de kantine. Het bedrijfsrestaurant gebruikt enkel verse groenten van onze eigen bioboerderij.”

Waarom is het voor een bedrijf voordelig om duurzaam te ondernemen. Dat kost toch veel tijd, geld en energie?

“Je investeert in de lange termijn én in de toekomst van Europa. Al onze producten zijn ‘Made in Germany’ en al onze onderdelen komen uit Europa. Wij hebben nooit een aanleiding gezien om de productie naar het buitenland te verschuiven. Duurzaamheid beschouwen wij niet als een hippe marketingtool, we zijn al duurzaam sinds de jaren 50. Dat vertaalt zich ook in onze producten: we maken enkel kantoormeubelen met een lange levensduur, die minimum vijftien à twintig jaar meegaan.”

Is het voor jullie omzet niet nadelig dat de producten zo duurzaam zijn?

“Economie en ecologie zijn geen tegenstanders, maar partners. We merken dat steeds meer bedrijven duurzamer gaan ondernemen, die evolutie zien we al sinds de eeuwwisseling. Bij voorkeur kopen deze bedrijven aan bij ondernemingen die ook duurzaam werken, zoals wij. Zo ontstaat er een soort van netwerk, waardoor je al makkelijker economische successen kan boeken.”