Mits we snelheid maken met het invoeren van slimme groene innovaties, is het behalen van de klimaatdoelen voor Vlaanderen wél een haalbare kaart. Aan Vlaamse schone technologieën is er in elk geval geen gebrek. Maar bedrijven moeten ook intelligente businessmodellen ontwikkelen, waardoor consumenten hun producten omarmen.

Met onze hernieuwbare energie staan we zelfs drie keer op het Europese podium. We hebben het grootste geïnstalleerde vermogen aan zonnepanelen per km2 in heel Europa en we zijn de groeikampioen in de verkoop van elektrische wagens. België investeerde in 2016 maar liefst 2,3 miljard euro in offshore windenergie, goed voor een derde plaats, vlak na het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De volgende kritische stap is energieopslag, en ook daarin heeft Vlaanderen, met bedrijven als Europlasma, Melexis, Nitto Denko en Triphase, heel wat potentieel.

"De Hallenaren zullen actief worden betrokken in de slimme dim- en doofstrategie van de stad, in samenwerking met een lokale burgercoöperatie. Slimme sensoren, die op 100% hernieuwbare stroom werken, zullen ervoor zorgen dat er alleen licht brandt waar er beweging is."

Ook het Vlaamse grondstoffenbeheer scheert hoge toppen. Qua recyclage van huishoudelijk afval is Vlaanderen met een percentage van 65% de Europese trekker. Vlaamse bedrijven als Umicore, Deceuninck en E-Max spelen een sleutelrol in dat recyclageverhaal.

Toch komen we er niet met alleen innovatieve technologieën en producten. Ondernemingen moeten hun duurzame oplossingen zo vermarkten, dat ook de consument er warm voor loopt. Een bedrijf als Damhert, dat met zijn tagatose-suiker (gefabriceerd uit reststromen van de kaasindustrie), eetbare algen en insectenburgers steeds meer ‘bewuste eters’ bedient, is daarvan een mooi voorbeeld.

De stad Halle, het Vlaams Energiebedrijf, VVSG, REScoop Vlaanderen en i-Cleantech Vlaanderen zijn een knap proefproject gestart (innovatieve overheidsopdracht) rond duurzame straatverlichting. De Hallenaren zullen actief worden betrokken in de slimme dim- en doofstrategie van de stad, in samenwerking met een lokale burgercoöperatie. Slimme sensoren zullen ervoor zorgen dat er alleen licht brandt waar er beweging is. De straatverlichting zal werken op 100% hernieuwbare stroom, afkomstig van projecten waarin burgers participeren. Helemaal vernieuwend is dat lampenfabrikanten eigenaar blijven van hun materialen, zodat grondstoffen steeds opnieuw worden ingezet. Licht evolueert zo van een gebruiksproduct naar een dienst. Vanaf 2020 is het de bedoeling om dit ‘light as a service’-concept uit te rollen in alle Vlaamse steden en gemeenten. Ook in de groene toekomst is de consument de baas.