Christophe Vervaeke , Business Unit Manager Papilio Cyclo

Hoe onderscheidt u zich door maatschappelijk verantwoord te ondernemen?

“Papilio is eigenlijk ontstaan op vraag van de klanten en was in eerste instantie een afdeling van Prado Rugs. Toen dat bedrijf in 2009 zijn weefactiviteiten in Kuurne stopte en verkocht, was dit dé kans voor Papilio om als volwaardig bedrijf door te starten. Er werd immers veel toekomst gezien in handgemaakte tapijten.”

“Vanaf dat moment zijn we ons als bedrijf zeer bewust gaan onderscheiden van de concurrentie en de grote spelers door aan MVO te doen. Meer specifiek doen we dit via innovatie en door gerecycleerde designproducten te maken die ook een home accessory zijn. Vandaag leveren we gerecycleerde tapijten over de hele wereld.”

Over welke gerecycleerde materialen gaat het zoal?

“We trachten avontuurlijk te zijn en steeds nieuwe en originele concepten te bedenken. Zo maken we bijvoorbeeld tapijten uit gerecycleerde binnenbanden van fietsen, van PET-flessen en van afgedankte legertenten. Ook van T-shirtmateriaal, pulls, jeans, broeksriemen, schoenen, bamboe, kamelenhaar, bananenbladeren, snoeppapiertjes en zelfs krantenpapier kunnen we tapijten maken.”

“Voor enkele van deze designs werden we bekroond met internationale designprijzen, waaronder de prestigieuze Red Dot Design Award en het Henry Van de Velde Design Label. Bovendien werd ons tapijt van legertenten dit jaar door Domotex, de wereldbeurs van tapijten, opgenomen in de lijst van de beste innovaties.”

“Wat we in essentie doen, is iets nuttigs en waardevols maken van wat iemand anders beschouwt als afval. Dat maakt dat we vanuit de kern van onze activiteiten maatschappelijk verantwoord ondernemen. We helpen met onze activiteiten immers voor een klein deel mee aan het beperken van de afvalberg en aan het verminderen van het gebruik van primaire grondstoffen. Dat is goed voor het milieu én voor onze maatschappij. Ook voor de economie is het trouwens zeer positief.”

Zijn gerecycleerde producten een groeiende markt?

“We merken dat de vraag naar gerecycleerde producten de laatste jaren sterk stijgt. Ook de consument wordt zich immers alsmaar meer bewust van de voordelen om zaken een tweede leven te geven. Hierdoor plaatsen meerdere winkelketens, zowel in binnen- als buitenland, sinds enkele jaren grote orders voor sommige van onze gerecycleerde producten. En daarmee creëren we heel wat tewerkstelling, want het productieproces van deze handgemaakte tapijten is zeer arbeidsintensief. Voor sommige tapijten duurt het tot zes dagen om ze te vervaardigen.”

Hoe verklaart u dit succes?

“De consument wil niet zomaar een gerecycleerd product kopen. Men gaat op zoek naar producten waar een verhaal aan vasthangt. Het is dus meer dan enkel recycleren. Bovendien moeten de producten natuurlijk mooi en sexy zijn én passen in verschillende interieurs. Trendgevoeligheid is daarbij cruciaal. We proberen continu alle tendensen in de markt op te volgen en hierop in te spelen met nieuwe, passende producten.”

“Tot slot is ook de betaalbaarheid erg belangrijk. En dat past perfect binnen onze filosofie, want volgens ons hoeft design helemaal niet duur te zijn. Door met gerecycleerde materialen en met verschillende prijsklassen te werken, maken we design dus toegankelijker voor het grote publiek.”

Hoe belangrijk is het dat ook uw leveranciers maatschappelijk verantwoord ondernemen?

“Onze leveranciers zijn vaak kleine bedrijven in India en China die hoofdzakelijk voor ons werken en die ons helpen om nieuwe producten te ontwikkelen die anderen niet maken. De keuze voor deze leveranciers gebeurt zeer bewust. Iedere partner moet voldoen aan de SA8000-standaard en de gedragsregels van het Business Social Compliance Initiative (BSCI), die op hun beurt gebaseerd zijn op internationaal aanvaarde richtlijnen.”

“Bovendien voeren we regelmatig audits uit en hebben we onze eigen kantoren in de landen van oorsprong die alles nauwkeurig opvolgen om er zeker van te zijn dat alle producten in de beste omstandigheden worden gemaakt. Wijzelf én onze klanten hechten hier veel belang aan. Dat is trouwens de toekomst. Bedrijven die hier geen rekening mee houden, zullen op lange termijn niet kunnen blijven bestaan.”

Welke rol spelen sociale media hierbij?

“De rol van sociale media moet niet worden onderschat. Je kan vandaag als bedrijf geen ‘onverantwoorde’ handelingen doen, zonder daarop te worden afgerekend. Consumenten eisen dat bedrijven rekening houden met de toekomst van onze planeet en onze kinderen. Bovendien hebben sociale media de bereikbaarheid van merken sterk vergroot. Dat is zeker en vast positief voor een bedrijf zoals het onze, dat ‘verantwoorde’ producten aanbiedt waar een verhaal achter zit.”