Els De Ridder,
Marketing manager HAVEP

Jarenlang engagement

“Ons engagement vertaalt zich onder meer in een jarenlange sterke sociale betrokkenheid naar onze omgeving en ons personeel toe. Ook waren we één van de eerste bedrijven die mee stapten in ‘Fair Wear’, een organisatie die zich inzet voor o.a. eerlijke salarissen en werktijden, maar ook kinderarbeid tracht tegen te gaan. Dit kunnen wij alvast garanderen dankzij onze eigen confectie ateliers in Macedonië en Tunesië”, opent De Ridder.

 

Kleding herstellen is niet enkel duurzamer,
het bespaart de klanten ook heel wat kosten.

 

Duurzame omslag

“Momenteel maken we een extra grote omslag. We zien onszelf hierbij als een 150 jaar oude startup, en trachten zo innovatief en pionierend mogelijk te zijn op het vlak van duurzaamheid. De markt evolueert immers duidelijk naar meer duurzaamheid en er ontstaan alsmaar meer initiatieven zoals ‘Green Deal’ die deze duurzame markt mee vorm geven.”

De Ridder: “We vinden het alvast fantastisch om samen met iedereen die hierin voorop loopt naar oplossingen te zoeken. Ook vinden we op die manier veel partners die ons hierbij kunnen helpen, want we kunnen dit niet alleen.”

 

Services die bedrijven duurzamer maken

“Met onze services willen we onze klanten helpen om hun uitdagingen rond duurzaamheid weg te nemen. Zo halen we alle oude kleding terug bij hen op om die vervolgens te recycleren tot nieuw materiaal. Op basis van het circulair denken willen we dit materiaal zo hoog mogelijk in de keten terug inzetten. Ook bieden we een reparatieservice aan waarbij we klanten motiveren om gescheurde kleding niet weg te gooien, maar door ons te laten herstellen. Dat is niet enkel duurzamer, het bespaart de klanten ook heel wat kosten”, aldus De Ridder.

 

Vraag naar duurzame producten neemt toe

“We bieden cradle-to-cradle gecertificeerde producten aan, werken veel met duurzame doeksoorten en hebben producten met post-consumer recycled content in ons gamma. We hebben bijvoorbeeld zelfs polyester dat tot acht keer terug kan worden gesmolten en geweven. Ook hebben we honderd procent katoen dat steeds opnieuw tot katoen kan worden verwerkt en werken we met producten waar zeer weinig water voor nodig is. De vraag naar dit soort producten neemt alvast sterk toe omwille van het groeiende bewustzijn, en we blijven samen met partners zoeken naar verdere doorbraken.”