Topman Wouter Torfs schreef er twee boeken over, maar licht graag nog eens toe hoe zijn keuze voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ervoor zorgt dat het familiebedrijf ook bijna een echte familie is.

Wouter Torfs: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij mij gelijk aan duurzaam ondernemen. Een bedrijf dat niet maatschappelijk onderneemt en geen oog heeft voor de samenleving waarin het actief is, kan op lange termijn niet blijven voortbestaan. Het is de basis voor een onderneming om relevant te blijven voor alle stakeholders. Met onze missie ‘360° zorgzaamheid leidt naar 360° winst’ zetten we daar sterk op in.”

 

Evenwicht tussen de stakeholders
 

“In het klassieke kapitalisme draait alles om de creatie van winst voor de aandeelhouders. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen draait het om het bewaren van het evenwicht tussen die stakeholders en ligt de focus op het creëren van waarde, zowel voor aandeelhouders, klanten, leveranciers, werknemers als de omgeving waarin het bedrijf actief is. Er is meer dan het financiële aspect. Je wil bijvoorbeeld dat het goed gaat met je personeel. Als werkgever draag je de verantwoordelijkheid om daarvoor te zorgen.”

 

Zet de mens centraal
 

“Investeren in je medewerkers loont: gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten. Zo komt bij ons talentontwikkeling voorop, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. We organiseren cursussen in verkoop en leiderschap en iedereen heeft recht op drie dagen open trainingen in een discipline die niets met verkoop te maken heeft. Ook een correcte verloning is nodig, samen met attenties wanneer er een positief resultaat is behaald.”

 

Bouw een community
 

“Creëer engagement binnen je onderneming. Betrek werknemers en klanten bij de bedrijfsmissie, maak hen tot ambassadeurs en bouw een community. Je hebt deze ‘trekkers’ nodig. Goed sorteren bijvoorbeeld slaagt door de inzet van managers die zelf gepassioneerd met duurzaamheid bezig zijn. Bij verbouwingen mogen werknemers de filialen ontmantelen, zo moedigen we hergebruik aan. Daarnaast steunen we goede doelen die klanten en werknemers kunnen indienen. Op die manier verhoogt de betrokkenheid en laat je hen deel uitmaken van een groter geheel dat betekenis heeft in deze samenleving.”