1. Mobiliteitsplan op stadsniveau

Een mobiliteitsplan op stedelijk niveau moedigt mensen aan om zich bewuster te verplaatsen en voorziet in meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het uitgangspunt is om op het juiste moment voor het juiste vervoersmiddel te kiezen, en zo telkens een slimme verplaatsing naar een stad te maken. Doorstroommaatregelen naar andere vervoerswijzen worden ook in het plan opgenomen. Personenwagens rijden bijvoorbeeld naar de rand van de stad, maar de stadskern wordt bereikt met het openbaar vervoer, de fiets, of te voet. 

2. Circulatieplan voor personenwagens

Het circulatieplan deelt de stad op in verschillende sectoren. De binnenstad wordt zo ontlast van doorgaand verkeer maar blijft toch bereikbaar. De stadsring vervult zijn rol als stedelijke verdeelweg. Ook parkeerplaatsen voor personenwagens worden efficiënt gebruikt in het stadscentrum. Bewoners en kortparkeerders kunnen dicht bij de stadskern terecht, en wie langer wil parkeren maakt gebruik van ondergrondse parkeergarages of parkings buiten de stad. Betalend parkeren kan volgens tariefzones; hoe verder van het stadscentrum, hoe goedkoper het tarief.

3. Aantrekkelijk openbaar vervoer

Trein, tram en bus zijn in veel gevallen het beste vervoermiddel in een stad. Mensen overtuigen om er gebruik van te maken kan door een aantrekkelijk net van openbaar vervoer. Dat biedt comfort aan de haltes, voorziet in een uitbreiding van de dienstregeling, en garandeert een verhoogde stiptheid. Doorstroommaatregelingen naar andere vervoerswijzen en locaties maken elke bestemming bereikbaar.

4. Infrastructuur voor fietsers

De snelste en goedkoopste verplaatsing door een stad is de fiets. Fietsers sensibiliseren doe je door hun comfort te verhogen. Dit kan met veilige fietsinfrastructuur en meer rijcomfort. Zorg voor voldoende fietsenstallingen, veilige fietspaden en leenfietsen aan stations en parkings. De keuze voor verschillende vervoermiddelen kan via het voorzien van park and ride- en park and bike-voorzieningen en verbindingswegen met buurgemeenten. 

5. Optimaal stadsbezoek voor voetgangers

Het uitbreiden van de autovrije zone maakt een stad ook voor voetgangers leefbaar. Op een bepaald moment word je in een stad altijd even voetganger. In voetgangersstraten krijgen wandelaars meer ademruimte en voorrang op andere verkeerswijzen. Zo ervaren zij hun stadsbezoek als een optimale beleving. Winkelwandelstraten geven dan weer extra zuurstof aan lokale handelaars.